Reci „molim“, „hvala“, „oprosti“, pozdravi susjedu ljubazno, vrati stvari na svoje mjesto kad se poslužiš, lista pravila lijepog ponašanja niže u nedogled. Pa ipak, današnja djeca kao da malo znaju o lijepom ponašanju i bontonu. Rijetko kažemo: „Mali je još, ima vremena, nauči će“, a onda se kasnije iznenadimo što su „tinejdžeri neljubazni i nezainteresirani“. No, pored toga kakvo društvo gradimo i na kakvim „mladima svijet ostaje“, treba imati u vidu kako je lijepo ponašanje dobro za našu djecu i njihov razvoj.

Zašto je bitno lijepo ponašanje

Važan dio odgoja i odgajanja djeteta jeste da ga kao roditelji naučimo lijepom ponašanju. Tako pomažu da budemo uspješniji u životu i ujedno postanemo dio akademskog društva. S druge strane, nedostatak osnovnih pravila lijepog ponašanja utječe negativno na djecu u svim oblastima njihovog života. Pa kako onda da ih implementiramo u svakodnevnicu i podignemo ljubazne i pristojne ljude?

Zaboravljeno ponašanje koje današnja djeca trebaju znati

Postoje pravila lijepog ponašanja koja su se nekada smatrala osnovnim vještinama i bila dio svakodnevne kulture. Prisjetimo se ovih „staromodnih“ pravila ponašanja koje mogu biti prednost vašem djeteta u odnosu na vršnjake, ali i mnoge odrasle.

Znajte kada isključiti telefon

Većina djece, čak i oni veoma mali, imaju osobni pametni telefon ili pristup telefonu svojih roditelja, što znači da ih treba naučiti bontonu i pravilnom korištenju mobilnog telefona. Dakle, važno je znati kako telefon treba biti isključen ili utišan kada su u kinu, na kazališnoj predstavi, rođendanskoj zabavi ili obiteljskoj večeri.

Važno je reći „nema na čemu”

Lijepo je za početak da vaš mališan zna kada treba reći „hvala“ i „molim“, ali svakako ga treba naučiti i kako na ljubazan način prihvati zahvalnost. Umjesto nehajnog „OK“, „što god“, „nema problema“ ili potpunog izostanka odgovora kada im se neko zahvali, pravi odgovor treba da bude „nema na čemu“ ili čak „zadovoljstvo mi je“.

Male usluge

 

Male usluge i djela ljubaznosti pomažu u funkcioniranje društva. Stvari kao što su pridržavanje vrata, podizanje predmeta koji je prolazniku (ili sugovorniku) pao, propuštanje starije osobe u redu – nisu teške, ali su fine usluge koje čak i mala djeca mogu učiniti za odrasle i drugu djecu. Naravno, naučite ih kako to rade na lakši način, kada je prisutna odrasla osoba koju poznaju.

Reći „hvala“ uslužnim radnicima

Reći „hvala“ je osnova lijepog ponašanja, ali ovih dana mnoga djeca (i odrasli!) previđaju zahvalnost ljudima koji im svakodnevno pomažu na mnogo malih načina, kao što su konobari, prodavači, nastavnici i vozači autobusa. Ne radi se samo o ljubaznosti, već i o učenju djece u prepoznavanju i priznaju drugih vrijednih ljudi. Ujedno, djeca se uče važnoj lekciji, a to je da drugi ljudi nisu njihove sluge.

Ustupanje mjesta u prijevozu

Nekada je bilo uobičajeno ustupiti sjedište u prijevozu starijoj osobi ili trudnici. Međutim, u suvremenom društvu mnogi daju prednost udobnosti svog djeteta u odnosu na druge. Osim ako su veoma mali (ili bolesni), mališanu su zapravo savršeno sposobni da stoje neko vrijeme u autobusu. Ovo je savršena prilika da ih naučite da pokažu dobrotu i misle na druge.  

Čekanje da svi sjednu za sto – pa se onda poslužiti

Bez obzira na to jedete li kod kuće ili u restoranu, pravila bontona nalažu sačekati s jelom dok svi ne sjednu za stol. Mnogi ljudi imaju utisak kako djeca uvijek trebaju jesti odmah. Međutim, čak i veoma mala djeca mogu naučiti sačekati nekoliko minuta sve ostale.

Bez prekidanja odraslih – i druge djece u razgovoru

Djeca su „prirodni prekidači“. Njihova želja za pažnjom je normalna, ali je važno da nauče kako zbog toga ne prekidaju druge u razgovoru. Naučite svoje dijete da vas tapka po ruci kada s nekim razgovarate i strpljivo sačeka da mu se obratite pre nego što progovori. Ako vas prekine, mirno mu recite da je nepristojno prekidati, kao i da ćete ga uskoro saslušati. Kada dođe vrijeme za razgovor – ponudite mu jednaku ljubaznost i ne prekidajte ga dok govori.

Iznošenje ljubaznih zapažanja

Kada vaše dijete kaže tetki kako izgleda trudno ili upita stranca zašto ima bubuljice na licu – to može da bude ponašanje koje je „razvojno odgovarajuće“ za mališana koji uči o svom svijetu. Međutim, treba naučiti djecu kako njihove riječi utječu na druge i kako ih mogu povrijediti i uvrijediti (čak i odrasle!) ako komentiraju njihov izgled. U redu je udijelit kompliment, ali ako nisu sigurni hoće li njihovo zapažanje biti uvredljivo, trebalo bi znati da sačekaju i nasamo vam kažu.

Pokrivanje usta prilikom kihanja i kašljanja

Danas je važnije nego ikada naučiti djecu kako pri kašljanju i kihanju trebaju koristiti maramicu ili lakat. To nije samo pitanje higijene, već je to i način pomaganja drugima kako se osjećali bezbolno i udobno u vašoj blizini. Ne zaboravite ih naučiti da poslije kažu „oprosti“.

Pisanje zahvalnica

Kada vam daruju nešto, ljudi vole znati kako je njihov dar primljen i uživate u njemu. Djecu svih uzrasta treba naučiti da pišu ili crtaju zahvalnicu kada dobiju dar. Još jedna moderna opcija jest poslati poruku zahvalnosti.

Korištenje dobrog bontona na društvenim mrežama

Osim ako nisu veoma mala, većina djece je ovih dana na društvenim mrežama, a to znači treba ih uputiti što treba, a što ne treba činiti u interakcijama na Facebook-u, Instagramu i ostalim društvenim mrežama. Osnovno je, na primjer: ne objavljivati slike ili označavati druge ljude bez njihove dozvole, ne dati osobne podatke i ne govoriti na mrežama ono što ne bi rekli osobno.

Predstavljanje drugim ljudima

Idealan način predstavljanja jeste uspostaviti kontakt očima, pružiti ruku i toplo se osmjehnuti. Upravo ovome treba naučiti našu djecu. Ako je dijete stidljivo i ne osjeća se prijatno da ga dodiruje netko drugi, uvijek je prihvatljivo da umjesto rukovanja klimne glavom, naravno uz pogled, osmijeh i ljubazno obraćanje.

Dolazak na vrijeme

Iako djeca ne mogu voziti automobile, ono što mogu i treba ih naučiti jeste koliko je važno da budu spremni na vrijeme. Ne samo kako će im to pomoći da im dan prođe lakše, već je to i znak poštovanja prema njihovim prijateljima iz razreda, nastavnicima, treneru i, naravno, članovima obitelji. Naučite dijete kako da pospremi svoje stvari, cipele i kaput na mjesto, obuče blagovremeno i krene na dogovoreni sastanak/trening/sat/rođendansku zabavu.

Razgovor preko telefona

Mlađa generacija je možda vještija u korištenju pametnih telefona, ali stariji ljudi generalno imaju bolje ponašanje posebno kada je u pitanju razgovor telefonom. Alarmantno je koliko djeca ne znaju osnove telefonskog razgovora. Naučite ih odgovaranju na poziv s „Dobar dan“ i onda kažu neku riječ pozdrava kako bi razgovor prekinuli, a ne samo da spuste slušalicu ili da ga vrate odrasloj osobi. Pokažite svome djetetu kako započeti telefonski poziv, tako da se predstavi i lijepo razgovara. Uvjerite se kako vode video razgovore.  

5 koraka u njegovanju lijepog ponašanja

Vježbajte lijepo ponašanje kod kuće.  Pripremite djecu unaprijed za različite situacije kako se ne bi iznenadili u nekim trenucima i loše ponijeli.

Imajte očekivanja koja su u skladu sa uzrastom djeteta. Djeca su sposobna da uče, rade i razvijaju se u svakoj fazi života.

Može vas iznenaditi što sve vaše dijete može ako mu se ukaže prilika.

Budite dobar primjer. Djeca su najbolji imitatori, pa pazite na svoje manire, čak i ako mislite da vas vaš mališan ne gleda.

Ne prijetite i ne kažnjavajte dijete. Prijetnje i kazne ne daju efikasne rezultate, a na duže staze uvijek je bolje koristiti se podrškom i poticajima.

Razgovarajte. uvjerite se kako vaša djeca znaju kako vam se mogu obratiti kada imaju neko pitanje i nedoumice. Na kraju, svako novo pravilo lijepog ponašanja donosi višestruku korist djetetu. Uz pomoć lijepog ponašanja izrasta se u jednu ljubaznu i samosvjesnu osobu koja izaziva poštovanje i divljenje a pritom se fino osjeća u svakoj (pa i neprijatnoj) situaciji.

Zelena učionica

Tko je online

Imamo 132 gostiju i nema članova online

Statistika

Korisnici
2
Članci
196
Broj prikaza (hitova) članaka
359736

Kontakt informacije

Treća osnovna škola Mostar
Trg hrvatskih velikana bb, 
88 000 Mostar, 
Bosna i Hercegovina

Tel: 
+ 387 36 318 451

Email: 
treca.os.mostar@gmail.com

Web: 
www.trecamo.ba

Idi na vrh